Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Podobnie jak w silniku regularna wymiana oleju w skrzyni automatycznej jest konieczna, ponieważ podczas eksploatacji olej ulega zużyciu. Właściwości smarne ulegają pogorszeniu, degradują się dodatki przeciwzużyciowe i myjące, wzrasta ilość kwasów i cząstek stałych oraz spada lepkość oleju. Pogorszona jakość oleju prowadzi do generowania zanieczyszczeń co prowadzi do przyspieszonego zużywania się mechanizmów skrzyni, zacierania i blokowania zaworów sterujących a nawet zapychania kanalików w płycie hydraulicznego układu sterującego.
W zależności od producenta i typu skrzyni automatycznej standard obsługi ASO w zakresie przeglądu serwisowego w tym kontroli poziomu i jakości oleju może być różny. W przypadku skrzyń typu DCT/DSG zazwyczaj kontrola odbywa się co 30tys. km a całkowita wymiana co 60tys.
W skrzyniach ATF występują filtry zewnętrzne oraz wewnętrzne, jeśli skrzynia posiada misę olejową to filtr jest zazwyczaj w niej zabudowany i wymienia się go podczas wymiany oleju. Jeśli w skrzyni nie występuje miska olejowa mamy w skrzyni także filtr wewnętrzny, ale jest on wymieniany tylko podczas remontu skrzyni.